Vi fick rätt om Lunnagården!

Detaljplanen för Lunnagården antogs av kommunfullmäktige i december 2022, men överklagades från flera håll. Bland annat av oss.
Mark- och miljödomstolen har granskat ärendet och den 3 maj beslutade de att detaljplanen i området ska upphävas.
* Naturskyddsföreningens vetenskapligt grundade argumentation kring artskyddsförordningen var avgörande för utfallet.
* Det betyder bland annat att hotade fågelarter som är starkt förknippade med jordbrukslandskap får ha kvar sina livsviktiga miljöer.
* Biologisk mångfald i ett rikt jordbrukslandskap, det är mer än klyschor om du frågar oss.
* Beslutet kan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen. Vi kommer att fortsätta bevaka ärendet och värna vår närnatur.