Natur- och kulturpromenad i Lilla Fässbergsdalen

Söndagen den 19 september kommer Naturskyddsföreningens Mölndalskrets i samarbete med Hållbarhetsgruppen i Mölndals pastorat att ordna en guidad naturpromenad i Lilla Fässbergsdalen.

Söndagen den 10 oktober kommer vi att ordna en guidad kulturpromenad runt Fässbergsåsen.

Målet är att ge information om de stora naturvärden som finns i Lilla Fässbergsdalen och att lyfta fram Mölndals gamla kultur som finns i området.

Lilla Fässbergsdalen är intressant för flera aktörer. Det planeras i första hand för bostäder där man försöker bevara grönområde för att djurlivet ska kunna fortsätta att röra sig ner mot Söderleden. Över denna planeras en ekodukt vilket är mycket viktigt för att förbättra förbindelsen mellan Änggårdsbergen och Sandsjöbacka. Ett annat intresse är att bevara jordbruksmarken.

1. Naturpromenad 19 september.
    Samling vid Plantagen kl 13.00. Närmaste busshållplats Jolen Norra, läge C. Promenaden avslutas vid Axgatan och beräknas ta ca 1½ timme. Delar av promenaden är ej lämplig för barnvagn eller rullstol. Avslutas med medhavd fika och möjlighet till ytterligare frågor och diskussion.
    Anmälan till carina.k.eriksson@svenskakyrkan.se senast 17 september.
  2. Kulturpromenad 10 oktober
    Samling vid parkeringsplatsen vid Fässbergs kyrkogård Stubbåkersgatan (vid kapellet) kl 13.00. Närmaste busshållplats Jolen Norra, läge A, B eller C. Parkering finns i anslutning till kapellet.Promenaden beräknas ta ca 1 ½ timme. En del av promenaden är tyvärr svårtillgänglig för rullstol. Avslutning vid gamla kyrkan på kyrkogården. Medtag gärna fika. Paus för detta under eller efter promenaden, lite beroende på vädret.
    Anmälan till carina.k.eriksson@svenskakyrkan.se senast 8 oktober. (OBS ändrat datum för anmälan) Antal deltagare begränsas till 30 personer.

Har du frågor kontakta Carina Eriksson, Hållbarhetsgruppen Mölndals pastorat

031-7619314 eller carina.k.eriksson@svenskakyrkan.se