Vårkollen 30/4 – 1/5 och Naturvänliga veckan 2-10 maj

Fagereds Gravfält  Josefin Gustafsson 2015-04-21

Fagereds Gravfält med vitsippor        Foto: Josefin Gustafsson 2015-04-21

Nu under våren är det mycket som händer i naturen och det finns också mycket som vi kan göra om vi vill hjälpa till!

Under Valborgshelgen kan du vara med och rapportera hur långt våren har kommit hos dig! I Vårkollen anger du hur långt blomning och lövsprickning har kommit den 30 april – 1 maj 2015. Rapporterar gör du på www.varkollen.se

Den 2-10 maj är det Naturvänliga veckan. Syftet med Naturvänliga veckan är att själva göra enkla och roliga insatser för naturen. Idéer finns att hämta här!
Vi vill gärna veta vad ni har gjort. Skriv en kommentar eller maila oss  så kan vi berätta vad ni har gjort på hemsidan! (bifoga gärna bilder).
Du kan också läsa mer om Naturvänliga veckan på Naturkontakt.

Så här års behöver grodor, paddor och vattensalamandrar extra hjälp att ta sig över vägen för att komma från vintervistet till en sjö eller damm där de parar sig. Hjälp till genom att lyfta dem över vägen till vattnet (gärna med en spann) eller sätt upp en varningsskylt. Man kan också rapportera in sina grodfynd eller andra växter och djur till Artportalen.

Ha en trevlig vår!