Ta med din mor på en fin och lärorik vandring i fina Lilla Fässbergsdalen samtidigt som du uppmärksammar vår värdefulla skog

Natur- och kulturpromenad i Lilla Fässbergsdalen tillsammans med Sundays for forest

Söndagen den 30 maj kommer Naturskyddsföreningens Mölndalskrets att i samarbete med Hållbarhetsgruppen i Svenska kyrkan i Mölndal att ordna en guidad promenad runt Fässbergsåsen.
Målet är att ge information om en del av Mölndals gamla kultur och kombinera det med att lyfta fram platsens naturvärden.

Lilla Fässbergsdalen är intressant för flera aktörer. Det planeras i första hand för bostäder där man försöker bevara grönområde för att djurlivet ska kunna fortsätta att röra sig ner mot Söderleden. Över denna planeras en ekodukt vilket är mycket viktigt för att förbättra förbindelsen mellan Änggårdsbergen och Sandsjöbacka. Ett annat intresse är att bevara jordbruksmarken.
En del av vandringen går vid Fässbergs kyrkogård som ingår i Mölndals Kyrkogårdsförvaltning som nyss erhållit Mölndals miljönämnds miljöpris 2021.

Samling vid parkeringsplatsen vid Axgatan (på höger sida efter kolonilotterna). Närmaste busshållplats är Vetekornsgatan vid Bifrost.

Vi startar kl 13.00 och promenaden beräknas ta 1½-2 timmar beroende på antal deltagare, väder och antal frågor.

Anmälan är obligatorisk och görs till carina.k.eriksson@svenskakyrkan.se. senast den 25 maj.
Antal deltagare begränsas till 30 personer. En liten del av promenaden är tyvärr svårtillgänglig för rullstol.

Uppdatering 21-05-23:
Pga rådande corona-restriktioner kan endast 8 pers delta och evenemanget är nu fullbokat!
Nytt tillfälle kommer att erbjudas i september.

Välkomna!