Enkäter till Mölndals Stads politiker (del 4): Prioritering inom miljö, klimat och hållbarhet

Under våren och hösten 2021 har vår Hållbarhetsgrupp skickat ut fyra enkäter till alla politiker (94 stycken) i Mölndal.

Här visar vi svaren från den fjärde och sista enkäten.

Naturskyddsföreningen ställer frågan – hur högt prioriterar du som politiker de frågor som rör miljö, klimat och hållbarhet?

Efter en sommar med kraftiga översvämningar, bränder, värmeböljor och en alldeles färsk IPCC-rapport, står det klart att klimatförändringarna inte hör framtiden till. De drabbar oss här och nu. Kraftfulla politiska beslut kan inte vänta, du som sitter vid makten idag har en mycket viktig roll för att skapa en hållbar framtid för oss alla. Vi undrar därför hur du ser på de frågor som rör miljö, klimat och hållbarhet.

Frågor:

• Hur hög prioritet anser du personligen att frågor som rör miljö, klimat och hållbarhet har – i förhållande till övriga politiska frågor? (13 st svar)

• Hur högt brukar du prioritera hänsyn till miljö, klimat och hållbarhet i ditt arbete som politiker, t ex vid omröstningar, beslut, kompromisser osv? (13 st svar)

• Vad skulle krävas för att du i ditt politiska arbete skulle prioritera hänsyn till miljö, klimat och hållbarhet högre än du gör idag – om du på föregående fråga svarat ’mellan’ eller ’lågt’. Du kan ange ett eller flera svarsalternativ. (10 st svar)

• Om du har svarat att du i ditt politiska arbete prioriterar hänsyn till miljö, klimat och hållbarhet ’högt’ – vad tror du skulle krävas för att andra lokala politiker skulle ta ökad hänsyn till dessa frågor/områden i sitt politiska arbete?
  • Svar:
    • Mycket mer kvalificerad info!
    • Att det fins ett bra underlag som bygger på fakta och inte på drömmar
    • Att man beslutar i Kommunfullmäktige att det är av högsta prioritet.
    • Det finns ett parti som inte tror på vetenskap (tex klimatförändringarna) och dem förstår jag mig inte på alls. Annars kan det vara ekonomi och andra prioriteringar. Svårt att uttala sig om andra partier, men det finns många frågor att engagera sig i. Det görs bra saker i de flesta partier!
    • Mer kunskap och mer verkstad. Bra med lokala frågor.
    • Det har jag funderat mycket på, önskar att jag hade svaret. Men det självklara är att väljare i större utsträckning ställer krav på politiker och själva röstar på de partier som prioriterar frågan, just nu verkar svenska vara mer oroade av kriminalitet