Kunskapslyft för Mölndals skogar – Skogsdag måndagen 16 oktober

Varmt välkommen till Mölndals Naturskyddsförenings skogsdag måndagen den 16e oktober 2023. Vi bjuder in till ett rejält skogligt kunskapslyft med två program under dagen.

Program 1 har fokus på aktuella frågor inom skogsförvaltning. Kan ett rationellt skogsbruk och biologisk mångfald samexistera – i så fall hur?

Vi riktar oss framförallt till alla  er som berörs av skogsfrågor i professionen som skogsägare, entreprenörer, förvaltningstjänstemän, studenter och politiker.

Program 2 är ett kunskapslyft om den svenska skogen och situation för dess arter. Här kan du få veta mycket mer om svampar och deras roll i ekosystemen.

Vi riktar oss till alla natur- och klimatintresserade nyfikna på skogen och dess mångfald av liv.

Du är självklart välkommen att anmäla dig till båda programmen. Du behöver inte vara medlem i Naturskyddsföreningen för att delta. Fina priser kommer lottas ut till våra deltagare.

Program 1

Tid och plats:  kl. 14:00 – 16:00, hörsalen i Mölndals bibliotek.

* Välkomna och kort introduktion

* Naturskog vad är det – därför behövs den för vår egen och våra arters överlevnad.

Föreläsare: Sebastian Kirppu, skogsbiolog – naturskogens främsta beskyddare och ständigt aktuell i radio, TV och som föreläsare

* Skogsfövaltning i Sverige. Lagstiftning och myndighetsansvar. Hur kan vi förändra skogsförvaltning för att skydda vårt klimat och stärka den biologiska mångfalden.

Föreläsare: Paul Södersten, skogskonsulent och Johan Norman, regional utvecklingssamordnare – Skogsstyrelsen Göteborg

* Frågestund

Program 2

Tid och plats: kl. 18:00 – 20:30, Fässbergs församlingshem

* Välkomna och kort introduktion

* Svampar –  Organismer som bygger skogens och livets väv.

Föreläsare: Anders Dahlberg, Svampforskare på SLU och författare till boken ”Svamparnas förunderliga värld: vad en svampplockare behöver veta om underjorden!”

* Skogen och dess invånare – vilka rättigheter har skogen och den biologiska mångfalden.

* Diskussion: Hur vill vi utveckla våra skogar i Mölndal. Som kommuninvånare äger vi 60-70% av all skogsmark i Mölndal Stad. Var med och påverka!

Anmäl dig i formuläret här

Eventet presenteras tillsammans med:

Svenska Kyrkan Mölndal, Biblioteken i Mölndal, Studiefrämjandet, Pathfinder Travels, Vindpinad. Med stöd från Västra Götalandsregionen.

Välkommen!