Enkäter till politiker (del 3): Om lokala & nationella miljömål

Under våren och hösten 2021 har vår Hållbarhetsgrupp skickat ut fyra enkäter till alla politiker (94 stycken) i Mölndal.

Här visas frågor och svar från den tredje enkäten.

Naturskyddsföreningen ställer frågan – om lokala & nationella miljömål

De miljömål som Mölndals Stad för närvarande arbetar med, är uppsatta för perioden 2014-2022. Flera av målen är redan uppnådda och för de flesta målen – men inte alla – ser det bra ut vad gäller måluppfyllelse till år 2022. Samtidigt behöver stadens fossila koldioxidutsläpp minska med 17% årligen fram till år 2030 för att vi ska uppnå den antagna koldioxidbudgeten, och vi har en nationell situation där inget av de miljömål som antogs 1999 har uppnåtts. På flera områden går utvecklingen dessutom åt fel håll och på vissa områden står utvecklingen still trots att 15 av 16 miljömål skulle ha varit helt uppnådda till år 2020.

Fråga:

Anser du att Mölndals Stad arbetar tillräckligt ambitiöst med frågor som rör miljö och klimat, mot bakgrund att Sverige som land ligger långt ifrån att nå de miljömål som man avsåg uppnå till år 2020?

Svar: (13 st)

MNF enkät 3 till politiker Mölndals stad

EXTRA INFORMATION OM SVERIGES MILJÖMÅL

Här kan du läsa mer om Sveriges miljömål: https://www.sverigesmiljomal.se/miljomalen/