Hej

Verksamheten i vår förening och i andra föreningar har förändrats mycket p.g.a. pandemin. Föreningen går på sparlåga, möten med styrelsen och andra grupper inom Naturskyddsföreningen  hålls på SKYPE. men vi är som vanligt mkt aktiva när det gäller granskning av verksamheter, planer och förslag som påverkar natur och miljö. Aktuellt är Trafikverkets samråd gällande ny tågbana Göteborg-Borås. Här har Naturskyddsföreningarna i Göteborg, Mölndal, Härryda och Borås skrivit yttranden. Projektet befinner sig i ett tidigt stadium.
Förslag till Översiktsplan för Mölndal har varit ute på samråd och äntligen ska det s.k. samrådsyttrandet presenteras.
I Lindome finns planer på att bygga en stor s.k. logistikpark, 160 000 m2. Mycket berg ska sprängas bort och naturmark exploateras, detta sker nära Sandsjöbacka naturreservat.

Vi hoppas att våren blir fin och att livet då kan återgå till det ”normala”.

Här information om våra verksamhetsgrupper

VERKSAMHETSGRUPPER

Hållbarhetsgruppen
Funderar du på klimatproblemen, men vet inte riktigt vad du kan göra? Oavsett var du befinner dig på skalan av miljömedvetenhet kanske du saknat möjligheten att träffa andra och diskutera miljöfrågor. DÅ önskar vi dig välkommen till våra träffar. Tillsammans diskuterar vi miljöfrågor, tar del av aktuell litteratur, inspirerar varandra och arrangerar aktiviteter som når ut till fler.

Studiecirkel med Hållbarhetsgruppen, måndag 14/12
Om du har lust att komma, eller vill veta mer, kontakta någon av följande personer:
Irene Burö, mobil 073-509 69 15 ; Anna Brusberg, mobil 070-691 39 53

Skogsgruppen
Skogsgruppen i Mölndals Naturskyddsförening arbetar för en hållbar skogspolitik, ett hållbart skogsbruk samt att bevara skyddsvärda skogar i Mölndal genom att bl. a. bevaka och inventera skog vid avverkningsanmälningar samt ingår i Mölndals stads referensskogsgrupp.

Vill du vara med och utbyta kunskap, skapa lokalt engagemang för vår skog och inspireras/inspirera andra. Tveka inte att kontakta:

Elin Trolltoft     Mejlsymbol      0708-292490

Leif Lithander  Mejlsymbol      070-602 78 83 ; 031-27 45 16

Fågelgruppen
Varje vår startar en nybörjarkurs i fågelskådning. Den brukar att börja i mars och avslutas i maj.
Kontakta Per-Anders Svensson, T. 0709-724082, om du gillar fåglar.