Överklagande av beslut om försiktighetsmått för träningsbana för barn- och ungdomsmotocross

Mölndals Naturskyddsförening överklagar Mark- och miljödomstolens beslut om försiktighetsmått för träningsbana för barn- och ungdomsmotocross på fastigheten Forsåker 1:176 i Mölndals kommun. Föreningens överklagande grundas i huvudsak på att beslutet strider mot Artskyddsförordningen [1998:179].

Hasselsnoken omfattas av EU:s habitatdirektiv bil.4 (Djur och växter av gemenskapsintresse som kräver noggrant skydd) och som föreskriver att de miljöer där arten lever inte får förstöras eller förändras. Hasselsnoken är också rödlistad som sårbar (VU enl. kriterierna AC).

Banan utgör en stor fara för kräldjuren. Naturskyddsföreningen menar att en artskyddsutredning måste göras.

Här finns dokumentet att läsa.